Startpagina en de kracht van consumenten protest

In het Internettijdperk zullen onredelijke prijsverhogingen in de ogen van de consument wel eens snel kunnen leiden tot veel rumoer op het Internet. Forums lopen vol, Bloggers zwepen elkaar op en on-line klanten wijken snel en gemakkelijk uit naar een concurrent.

Prijsverhogingen vaak soms onvermijdelijk. De meeste consumenten begrijpen dat en zullen dat ook accepteren. Maar diezelfde consumenten zullen niet altijd iedere prijsverhoging bilijken . Daar kwamen de marketing managers van Marktplaats keihard en snel achter want ze werden gedwongen binnen twee maanden (een deel van) hun prijsverhogingen weer terug te draaien.

Vroeger kon je die prijsverhogingen gewoon doorvoeren, want de kans dat je consumenten met spandoeken voor de deur komen protesteren was niet groot, ingezonden brieven in de krant zijn weer snel vergeten, en het opzeggen van je abonnement is een barrière van vanjewelste. En het vinden van een andere aanbieders soms omslachtig en niet altijd zomaar voorhanden. Ook de eventuele commotie in de media blijkt in de praktijk niet lang genoeg te duren. Als consument leg je er uiteindelijk maar bij neer.

Op het Internet werkt het allemaal een beetje anders. Het eigen forum van Marktplaats werd overstelpt met boze reactie en oproepen naar alternatieven te gaan. Bloggers (o.a tweakers.net) gaan zich roeren en roepen ook op om maar naar speuders.nl te gaan of eens de websites als www.ikwilvanmijnautoaf.nl te bezoeken die ook onmiddellijk van het prijsbeleid hebben kunnen profileren. En adverteerders dreigden met een boycot. Zo blijken bloggers en de mogelijkheid om in het WEB 2.0 je als consument zichtbaar te laten horen, en de mogelijkheid met één muisklik naar een concurrent uit te wijken machtige wapens van de consument. Waarschijnlijk effectiever en machtiger dan al die ambtelijke overheidsorganen als de consumentenautoriteit.

En voor de bestuurders van populaire webdiensten zal het onvermijdelijk worden hun korte termijn blik toch maar te gaan inruilen voor een beheerste en intelligente lange termijn strategie voor hun internet diensten. Dat wordt nadenken dus

Op 17 juni 2008 kondigde Marktplaats aan 17 rubrieken weer gratis te maken (was betalend geworden voor €9/€6/€3 (waaronder bakfietsen, trompetten, PC’s, laptops en Apple-computers) en bij vier zakelijke rubrieken (waaronder agrarische en horeca onderdelen) weer terug te gaan van €25 euro naar €6 euro. Overigens de verhoging van de tarieven had betrekking op 241 rubrieken waaronder auto’s. Voor de nieuwe prijzen zie de stratpagina informatiepagina over tariefswijzigingen.

Zie ook dutch cowboys.