Social Media op het Internet: Social Media Optimizing (SMO)

Social Media heeft verrassend veel deelnemers op het net. Als het gaat om bijvoorbeeld LinkedIn kan je je nog voorstellen dat dat allemaal te maken heeft met de wens van mensen in de business om contacten te leggen, netwerken aan te leggen en te onderhouden. Baat het niet dan schaat het niet en door de deelname profileer je je ook naar je klanten en relaties toe. Kijk eens naar mijn profiel op Linkedin.

Verassender is dat er particulieren zijn, die geen business reden hebben om met elkaar te elektronisch te kletsen, foto’s uit te wisselen, soms alleen maar elektronisch maar wie weet ook voor andere, niet elektronische diengen samen te doen. En natuurlijk vult dit een basis behoefte van de mens in: een sociaal wezen, dus we moeten mensen hebben die we beschouwen tot de kring van onze familie, vriendenkring, waarme men lief en leed deelt. Vroeger waren dat je vrindinnen in de buurt of van de school van je kinderen, of in een dorp de mensen uit de straat, wijk of kerk. Nu gaat het elektronisch en dat brengt een paar wezenlijke veranderingen met zich mee: je kan met elkaar communiceren zonder dat je elekaar fysiek ziet of meemaakt. Dat heeft voordelen, omdat je sociale partner zich niet hoeft te ergeren aan ongewenst gedrag; je kunt je in principe aanzienlijk beter voordoen dan je misschien wel bent; je kunt verhullen, en misschien wel geheel een tweede identiteit aannemen. Een tweede belangrijke punt is dat wat je schrijft en publiceert op je sociale netwerk, dat kan publiek zijn, kortom dat kan ook worden gezien door geheel vreemden, maar ook je chef, je oud collega’s, de familieleden waar je ruzie mee hebt, je ex. kunnen het alemaal zien. Voor een enkele heeft dat ook wel de kick van voyarisme, zowel zich laten zien, als (ongezien) kijken naar anderen. Dat brengt een gevaar met zich mee, die misschien weinigen van de sociale groepsdeelnemers zich realiseren: het kan tegen je gebruikt worden, respectievelijk je bewust aangepaste identiteit kan iemand op het verkeerde been zetten. Sexuele realties die via het net toe stand kunnen komen is daarvan misschien het onderwerp dat het meeste in de krant komt, maar op vele andere terreinen kan het tot ongewenste effecten aanleiding geven. Bijvoorbeeld bij een sollicitatie (zie een artikel in de blog sollicitant.com!) .

Neemt niet weg dat vele mensen, zich al dan niet bewust zich aan het fenomeen Social Media “vergrijpen”, waarbij ook gezegd moet worden dat het totale aantal ingeschrevenen niet een reeel beeld geeft van de werkelijk active. Naar schatting zal zo’n 20% van de internetters (dat is in Nederland overigens bijna 80% van de volwassen bevolking doet aktief mee en zit soms (langdurig) achter het scherm om te hyven!

Door de miljoenen profielen die nu op het net vrijwillig zijn en worden achtergelaten wordt voor een groot deel het begrip “privecy” gerelativeerd. Als het om gegevens die de overheid of bedrijven (stiekum) opslaan, bewaren en nog erger gebruiken, dan is het huis te klein en schreeuwen we het van de daken. Aan de andere kant laten we massaal allerlei, soms zeer persoonlijke zaken, achter op het net, voor iedereen, dus ook voor die bedrijven en de overheden (niet alleen de Nederlandse overheid, of het UWV, of de politie, of de ambenaar van het bomenkappen in de gemeente, maar ook de talibaan in Afganistan kan het opzoeken!).

Dit maakt dat het zoeken, vinden van matches, vinden van ongewenst gedrag of afwijkende meningen een belangrijke zoekfunctie op het Internet gaat worden. We kennen nu natuurlijk Search Engine Optimizing (SEO),  maar we gaat ook het vak Social Media Optimizing  (SME) meemaken. Hoe zorg ik er voor dat ik zo voordelig mogelijk mij in de sociale media presenteer en wel op z’n wijze dat ik snel en zoals ik dat wens wordt gevonden. Met name voor mensen met een bepaalde maatschappelijke status, mensen die werken aan hun carriëre, en mensen die naarstig op zoek zijn naar hele echte niches van belangstellingen (ja, dus ook kannibalisme!) en voorkeuren, (de echte long-tail van de hobbies) kan dit van belang zijn, hoe het werkt en hoe je het zo effectief mogelijk bereikt. Maar ook het (leren) zoeken in die sociale media en hoe het kaf van het koren kan worden gescheiden zal een vaardigheid zijn, zelf – zoals bij sollicitatieprocedures – als het toepassen eigenlijk tegen de wet is, zal er veel geld voor over zijn. De  nieuwe SEO consuiltancy kunnen zich dus een tarief tussen de €100 en €250 euro permmiteren. Dat ligt indezelfde lijn als de reeds bestaande “deskundigen”, vaak advocaten, die je kunnen helpen slechte berichten weer uit de zoekmachines te laten verdwijnen. Zo zal ook hier Internet een hele scala aan nieuwe beroepen en activiteiten gaan uitlokken.