Voetballers als televisiemakers!?

“Schoenmaker blijf bij je leest” en “de geschiedenis herhaalt zich”. Deze en vele andere volkswijsheden schoten mij direct door het hoofd toen de voetbalclubs uit het Nederlandse betaalde voetbal zich afgelopen week presenteerden als verstandige ondernemers die natuurlijk uiteindelijk aan de NOS de rechten op de zondagse samenvattingen gunden.

Het bracht wel niet veel op, en de oorspronkelijke eis van niet voor 8.00 uur was zonder veel kritische vragen gewoon weer vervallen. Kortom een enorme en machtige hand van de voetbalbonzen waarmee ze voor het geluk van de Nederlandse kijkers natuurlijk wel over hun hart wilden strijken. Was ook geen probleem want het echte geld gaat verdiend worden met een eigen (betaal) televisiekanaal. Hier toont de wereldvreemde voetbalbaas zijn echte ondernemende geest. Maar waar kennen we dat verhaal toch ook weer van?
Staatsen, juist ja, die op een avond het publieke bestel en hun politieke vriendjes liet sidderen door de aankondiging van een apart voetbalkanaal: “We gaan iets nieuws beginnen”. Ook daar betaal -TV, het grote geld en eindelijk een publiek dat niet geringeloord kan worden door verstandige televisieproducenten. En wat is daarvan geworden? Niets dus, want als je verstand van voetballen heb, heb je dat nog niet van televisiezenders en hun kijkers. Het is verwonderlijk hoe bekende ondernemers en grote bedrijven steeds maar denken dat er geld verdiend kan worden met betaal- TV (dat wordt er vrijwel nergens in de wereld gedaan!), dat de kijkers zitten te popelen bij de gedachte van 24 uur voetballen. En dat die kijkers daarvoor natuurlijk diep in de buidel wensen te tasten. Niets van dat al. Doelgroepzenders hebben het voordeel dat ze met hun adverteerders een mooi homogeen publiek kunnen bedienen, maar het nadeel is dat je ongelofelijk veel marketingkosten moet maken om voortdurend die doelgroepkijker eraan te herinneren dat ze op je zender moeten afstemmen. Een wankel commercieel evenwicht met weinig trouwe kijkers.
Überhaupt overschat met name de voetbalwereld de waarde van hun product. Over het algemeen levert betaald voetbal in Nederland voor 80% ondermaats vertier in lege stadions. Zolang we niet in staat zijn om voor pakweg 30 clubs in Nederland de stadions elke week vol te krijgen, is voetbal op TV (zeker de live wedstrijden) een kwestie van enkel krenten uit de pap.
We wensen de betaalde voetbalclubs dus veel sterkte en we voorspellen hier dat dit avontuur gelijk het eerdere slechts één seizoen standhoudt.